Міністру охорони здоров’я України
Ляшку В. К.
Звернення ГО «Українське лікарське товариство у Львові» щодо законопроекту про професійне самоврядування
У країнах членах Європейського Союзу лікарському самоврядуванню делеговано низку регулятивних функцій системи охорони здоров’я, а також окреслено основні організаційні засади професійної діяльності лікарів. Це дозволяє більш якісно задовільнити потреби пацієнтів та захистити права медичних працівників.
Наша організація підтримує Вашу ініціативу щодо впровадження в Україні лікарського самоврядування та погоджується з ідеєю уряду щодо доцільності запровадженн6я також самоврядування інших медичних професій – медсестер (медичних спеціалістів) та фармацевтів.
Прагнення України до євроінтеграції зобов’язує гармонізувати національне законодавство з нормами ЄС. Окрім цього самоврядування професійної діяльності лікарів є важливим елементом демократизації суспільного життя в Україні. На громадське обговорення МОЗ запропоновано проект закону «Про самоврядування у сфері охорони здоров’я», який має низку недоліків:
- Стаття 5 проекту закону пропонує утворення 5 палат. Неприроднім та нелогічним вважаємо відокремлення в окрему палату лікарів сімейної медицини. Досвід самоврядування більшості європейських країн доводить нераціональність такого кроку. Вбачаємо у цьому спроби штучно поділити лікарську спільноту. Більш доцільним є об’єднання у одній – лікарській палаті з рівним представництвом у керівних органах згідно з квот. До прикладу, за таким принципом організовано роботу палат лікарів у Польщі, Німеччині та інших державах.
- Впровадження професійного самоврядування повинно демонополізувати контроль за діяльністю лікарів та передати (делегувати) повноваження відповідним самоврядним органам «на місця», які відповідно до усталеної практики у країнах ЄС діють за територіальним принципом. Саме територіальні палати дають право на лікарську практику на відповідній території, ведуть локальний реєстр лікарів, та здійснюють нагляд за дотриманням належної лікарської практики у своєму регіоні. Принциповим моментом є те, що регіональні палати та їх органи утворюються шляхом виборів – лікарями членами цієї палати. Натомість, пропонований законопроєкт не передбачає регіональних самоврядних органів, а лише одну «центральну» палату, що лише призведе до централізації влади та знизить якість контролю та доступність для пацієнта.
- Залучення бюджетних коштів повинно бути передбачено на утримання та функціонування реєстру лікарів, який є стратегічно важливим для держави та її безпеки. Обслуговування та функціонування такого реєстру вимагатиме значних фінансових затрат, які неможливо покрити з професійного збору. Перелік відомостей про особу, що заносяться до реєстру повинен бути вичерпним та не суперечити положенням закону «Про захист персональних даних».
Просимо врахувати зазначені пропозиції та зауваження.
Голова УЛТ у Львові
Островський М. М.